Kjære alle! La oss starte helgen med å beklage veldig nøkkel(des)informasjonen som gikk ut i går. Vi skjønner at det har skapt mange spørsmål, forvirring og sågar noen bekymring. Det prøver vi å rette opp i her – men vær trygg på at ingenting skummelt har skjedd.
Aller først vil vi si at uansett hva som skjer med nøkler nå, så kommer dagens nøkler til å virke. Alle nøkler dere, vaskehjelper, hjelpepleiere, posten osv. har vil virke akkurat slik de gjør i dag.
Det vi i styret ser på er muligheten, for de som vil, til å låse opp døren med mobiltelefonen. I denne runden gjør vi dette fordi vi er bekymret for nøkler som er eller vil komme på avvik.
På sikt åpner det for at de av dere som ønsker en heltdigital løsning kan få det – men egne dører styrer dere selv. Om vi går for denne løsningen, vil du selvsagt kunne velge selv hvordan du vil åpne hoveddørene.
Nøkler på avvik får vi når noen mister nøklene sine, og i enkelte tilfeller har vi opplevd at håndtverkere/tjenester som trenger tilgang til bygget har mistet nøkler. P.g.a av dette har vi tidligere både hatt ubudne og grådige gjester, og vi har måtte skiftet låsesylindre. Dette er både dyrt, arbeidskrevende og irriterende.
Det vi prøver ut er en løsning levert av Obos, der digital tilgang til hoveddør kan gis via app ved behov – og fjernes ved et tastetrykk. Ved en beklagelig menneskelig feil hos Obos, fikk alle beboere tilgang til denne nøklene i noen få timer. Skal man se noe positivt i hva som skjedde, er at alle fikk se hvor fort tilgangen kan fjernes.
Veldig kort sagt vil vi, dersom vi går for denne løsningen, kunne gi adgang til folk som trenger adgang til hoveddørene våre. Dette gjelder kun hoveddører, ingen leilighetsdører. Beboere vil selv få denne tilgangen om de ønsker, men det viktige er altså at dersom du velger å gi tilgang til leiligheten til f.eks håndverkere så vil du ikke trenge å gi dem tilgang til ytterdører. Dette skaper en trygghet for oss alle – nøkler på avveie er ikke først og fremst et problem for styret, det er et problem for oss som beboere.
Vi har fått mye positiv tilbakemelding på god informasjon og godt arbeid fra styret – og det er vi glade for. Denne gangen informerte vi for dårlig, og det var fordi vi i styret vil undersøke dette grundig før vi eventuelt tar i bruk løsningen. Obos har hatt et tilbud som gjør at vi sparer mye penger ved å få installert systemet nå – et tilbud som ikke binder oss til å ta i bruk løsningen. Dersom styret ikke syns løsningen er god/sikker nok så vil vi heller ikke ta den i bruk. Men dessverre – som dere har opplevd – så gjorde Obos en stor feil – som de har beklaget på det dypeste.
Dersom du vil vite mer om løsningen som kanskje kommer, kan du gå inn på Obos sine sider om tjenesten. Der ligger det både mange spørsmål og svar, informasjon til beboere og informasjon til styret.
Vi beklager en siste gang for uroen dette har skapt, men tror fremdeles at dette bidrar til at vi moderniser oss på en måte som øker sikkerheten hos oss. Og gjentar også at alle eksisterende nøkler vil fortsette som før og at dette bare gjelder hoveddører.