Gladmeldinger: Sommeren kommer og mange detaljer om tomtekjøp/parkeringsplass og ladestasjoner for el-bil.
Mine damer og herrer,
Først takker vi for oppmøtet på dugnaden – flinke beboere har vært over alt til nesten hele døgnets tider og i surt vær: Dere vet hvem dere er – og de flest av oss har sett dere stå på! Tusen takk!
⛱Det blir det kjøpt inn sittegrupper , omtrent en pr. blokk. (Havutsikt følger ikke med, det er bare i reklamen ….). Så får vi håpe at det ikke er utsolgt …
🅿Men nå skal det handle om ladestasjoner og nye parkeringsplasser: Tomten er kjøpt og betalt, vi er i ferd med å planlegge ladestasjoner – ikke bare på det nykjøpte området, men også til alle garasjer.
Noen vil være veldig interessert i detaljer her, og det kommer masser av dem etter hvert. Men la oss først ta det viktigste – altså det vi tror alle er opptatt av – enten de har (el)bil eller ikke
Endringer alle vil merke
- 💰Det blir ingen økning i husleie eller nye lån: Det er alt satt av/spart penger
- Plenen ved nr 50 må planeres noe, anleggsgartner gjør dette i august
- Gjerde mot parkeringsplass ved nr 50 må flyttes ca. 1 meter inn på tomta – dette er tidligere bestemt på generalforsamling,
- 🚩Det nye gjerdet vil ha samme kledning som balkongene har, med svarte stolper
- Det må legges opp til mere strøm til garasjer, og selvsagt til det nye parkeringsområdet
- ⚡Legge opp strøm betyr noe graving til kabler
- Styret har søkt Oslo kommune om støtte, og fått bevilget ca. 60000 til etablering/oppgradering av infrastruktur.
- 🚧Vi vet ikke når arbeidet blir ferdig, men det blir på høsten 2021 en gang
- Arbeidet er planlagt oppstart i begynnelsen av august og vil ta 2-4 uker
- Vi tror det kan bli nødvendig å leie inn et parkeringsselskap så vårt nye område blir reservert for oss – samt kortere parkering i forbindelse med henting/bringing i barnehagen
Så kommer detaljer som har med lading å gjøre. Fra 2020 har faktisk borettslagsloven blitt endret slik at borettslaget må legge til rette for ladestasjoner. Borettslaget har en del handlingsrom når det kommer til betalingsmodell.
Hvor blir det ladepunkter og hvor mange?
Løsningen vi har gått for legger opp til er å klargjøre slik at det er enkelt å sette opp ladepunkt i alle garasjer. Dette skjer ved at strøm blir lagt inn, og såkalte bakplater monteres: Da kan man hekte på ladere ved behov, og vi trenger ikke kjøpe laderne før en garasjeleietager trenger det.
Tilsvarende blir det satt opp 4 ladestasjoner på parkeringsplassen, i tillegg til 6 ekstra bakplater så vi kan kjøpe flere ladestasjoner om det blir nødvendig.
Hvem betaler hva?
Borettslaget legger ut for nye strømledninger og bakplater. Vi vil og betale for ladestasjonene så vi eier disse. Alternativet ville vært at garasjeleietagere kjøper disse selv, men det vil skape mange utfordringer – ikke minst at ved flytting vil garasjeleietager sitte igjen med en lader som neppe kan brukes andre steder.
For å kunne lade må beboere ha en spesiell app /nøkkel som gjør at vi vet hvem som lader. For garasjene kan det bli aktuelt med et engangs tilknyttingsgebyr – men dette er detaljene vi ikke har på plass enda.
Vi har valgt en løsning som heter «Ladeklar» og en modell hvor den enkelte selv betaler for strøm iht. en kilowattpris fastsatt av borettslaget pluss et påslag på 15% som går til å dekke opp driftskostnader av anlegget. Beløpet som er innkrevd for strømforbruk vil betales tilbake til borettslaget av Ladeklar.
Andre detaljer
Det er en del detaljer som ikke er helt på plass og som må få gå seg til. Vi nevner spesielt
- Hvordan sørger vi for at de som lader på parkeringsplass ikke okkuperer plassen?
- Kunne en parkeringsplass/ladestasjon på sikt blitt holdt av til bil-pool ordning?
- Den endelig prismodellen for strøm. Det blir nok en blanding av kilowatt og ladetid.