🎂Først en stor takk til alle som stilte på dugnad, både før – under – og etter! Men i dag er tema en lovendring som snart Obos ønsker å benytte seg av. Så vi informerer!
Lovendring og/om kommunikasjon
Først litt juss: 1.4.21 kom det endring i «Lov om Burettslag og Lov om Eierseksjonssameier». En av endringene omhandler elektronisk kommunikasjon med eierne.
I praksis betyr dette ikke veldig mye for oss som alt bor her – men enkelt sagt var det slik at styret før hentet inn et aktivt samtykke for at styret skulle kunne kommunisere elektronisk med eier.
Nå er loven endret slik at styret kan kommunisere med eierne elektronisk, med mindre en boligeier reserverer seg mot elektronisk kommunikasjon. Elektronisk kommunikasjon er email, sms, etc : Alt som ikke er tale/papirbrev.
Det er fremdeles Styret som avgjør hvordan informasjon og meldinger skal sendes til eierne – styret har hatt styremøte på dette og vedtatt at vi fortsetter som før – bl.a infoskriv. Vi bruker og tjenester fra Obos (f.eks Vibbo) og det hender Obos sender ut informasjon for oss – F.eks informasjon om generalforsamling og elektroniske nøkler.
Vi som styre skal informere beboerne om disse endringen – det skjer altså her. Alle eiere/beboere registreres nå (og da altså i henhold til lov) som at de kan kan motta elektronisk kommunikasjon. Men du kan selvsagt reservere deg mot dette.
Styret/OBOS Eiendomsforvaltning vil altså kommunisere med eierne elektronisk (pt via Vibbo, e-post, SMS, infoskriv) med mindre eieren har reservert seg mot dette.
Reservasjon skjer på Vibbo: Under «min profil» kan du huke av for reservasjon. Alternativt kan boligeier sende krav om reservasjon til reservasjon.oef@obos.no. Skriv “Reservasjon” i emnefeltet og husk at kundenummer må stå i eposten. Har du ikke kundenummer må du huske å oppgi Lersolveien Borettslag og nr/oppgang/navn på eier.
Reservasjonskrav kan også sendes pr post til OBOS Eiendomsforvaltning AS – det ivaretar at du faktisk ikke ønsker å kommunisere digitalt i det hele tatt …