Hei alle,
Vi håper alle er friske og raske og kommer seg vel igjennom situasjonen vi nå befinner oss i.
Vårdugnad
Slik situasjonen er i dag er det lite sannsynlig at det blir gjennomført en felles vårdugnad.
Vi henstiller derfor til å gjøre en individuell innsats istedenfor.
Containere vil bli satt ut mandag 4. mai og hentet igjen fredag 8. mai.
Søppelsekker er lagt ut i alle oppganger.
NB! Nye regler for containere/gule sekker:
Det er IKKE tillatt med sorte søppelsekker. Kun gjennomsiktige.
Fylte søppelsekker kan legges bak garasjene inntil containere er på plass.
Eventuelt så har vi også gule sekker som kan benyttes – kontakt styret om det er behov for en sekk.
Styret vil sørge for at disse oppgavene blir utført:
– Sette ut lekekasse ved lekeplassen
– Rydde og vask av søppelhusene
– Kaste søppelsekker som er satt bak garasjene
Mens det som bør gjøres pr. blokk/oppgang er følgende:
– Klipp av hekker (om nødvendig)
– Feie stikkveier
– Rens av sluk i trapper ned til kjelleren i 36/38 – 40/42 og 44/46
– Sette ut hageslanger
– Sette ut hagebenker
– Feie kjellerganger
– Fjerne kvist/plukke søppel/generell rydding rundt oppgangene.
Sammen kan vi gjøre en god innsats selvom vi ikke samles til en større gruppe 🙂
Vårrengjøring i Nils Bays vei
Oslo Kommune melder på sine nettsider at de vil utføre vårrengjøring mandag 25. mai kl. 07-19.
Feie stikkveier
Nå som våren (endelig) er her er det tid for å feie stikkveier. Vanligvis blir dette ofte gjort ifm. vårrengjøringen eller dugnaden, men siden vårrengjøringen blir ekstra sent i år, og dugnaden antageligvis ikke blir avholdt i fellesskap er det fint om hver oppgang kan sørge for å feie sin stikkvei.
Grusen må IKKE legges oppi de grønne kassene grunnet søppel, hundeavføring og annet skrot som befinner seg i den oppfeide grusen. Istedenfor kan den feies i en haug ved enden av stikkveien så ser vi an hva vi gjør med den.
Generalforsamling 2020
Som informert om i eget skriv vil årets generalforsamling avholdes digitalt.
Status på tomtekjøp
Styret mottok kjøpekontrakt fra Oslo Kommune i midten av mars og sendte den umiddelbart over til OBOS-advokatene for en gjennomgang/uttalelse. Når kontrakten er signert vil kommunen fatte et vedtak og styret må da sette i gang en arealoverføringsprosess med Plan- og bygningsetaten i Oslo.
I skrivende stund vet vi ikke hvordan situasjonen er om to uker, men vi har blitt forespeilet en lenger behandlingstid enn vanlig. Så snart alt er på plass vil vi starte med planering, flytt av gjerde etc.
Kontroll i regi av Norsk brannvern
Norsk Brannvern utførte sin årlige kontroll i januar.
Totalt sett var resultatene bra, men vi får stadig anmerkninger på at det oppbevares gjenstander i oppgangene. Barnevogner er greit så lenge det ikke står til hinder, men alt annet MÅ oppbevares i fellesrom eller private boder. Er det søppel så må det kjøres til en avfallsstasjon.
Vi anmoder alle om IKKE å lagre søppel i påvente av kontainere.
Reparasjon av pipe i 38
I jula 2019 ble det påvist større sprekker i en av skorsteinene i nr. 38. dette ble oppdaget grunnet mye røyk i kjelleren og medførte kontroll fra feieren i Oslo kommune.
Det ble også gjennomført kontroll av de andre skorsteinene i samme oppgang og styret ble anbefalt på det sterkeste til å sette i gang vedlikehold av disse i nær fremtid.
I forbindelse med det har vi sjekket ut hvordan det løses best mulig, og kommet frem til at det skal installeres «pipe i pipa» – altså et nytt rør som settes inn i eksisterende skorstein. Denne løsningen ble brukt i nr. 38 nå nylig og vil også bli brukt på de andre blokkene.
Styret ønsker ikke å ta opp lån for å gjøre dette, men heller bruke av driftsmidlene, og det er derfor innstilt på at vi skal rehabilitere 6 skorsteiner (en blokk) pr. år i perioden 2021-2025.
Beskjæring av trær
Vi har mange trær som trenger beskjæring nå.
Befaring var ment å skje i mars, men ble utsatt som følge av Covid-situasjonen.
Befaring ble gjennomført forrige uke og vi venter nå på et pristilbud. Avhengig av hva prisen blir på så har vi innstilt på at alle frukttrær blir beskjært på sensommeren.
Skulle noe akutt skje finner dere oppdatert kontaktinfo på www.stjerneblokkene.no.
Hvis noen skulle ha behov for å kontakte styret kan det gjøres via e-post : styret@stjerneblokkene.no eller telefon til styreleder: 91008800.
Med det ønsker vi alle beboere en god påske, og håper alle holder seg friske 🙂